G. Bartocci 1 - 8
Background: The cultural approach has long been considered the appropriate methodology to analyze: a) how the âsupernaturalâ dimension varies within different ethnographic frames; b) the clinical repercussion of magical or religious thinking; c) the diverse therapeutic procedures associated with religious thought adopted in different cultural contexts; d) the recent resurgence in western and/or westernized societies of a plethora of polymorphous spiritual healing practices; e) the influence exerted by the mass media in validating phenomena and extreme cultural beliefs that differ entirely from the paradigms of western scientific and humanistic world view and may be considered âcultural delusionsâ. Aims: To promote participants' competence in handling Cultural Dynamic Psychiatry to be able to analyze crossbreeds between religious factors' routes and predominant psychopathological syndromes' mutations. Methods: The presentation develops the theoretical bases which brought to the establishment of the WACP and the WCPRR. The fundamental aim consisted in shifting cultural psychiatrists' focus not only towards other âculturally different peopleâ, but also and foremost towards our own culture of origin, being on one side the holder of dominant psychiatric parameters and on the other a culture deserving notice just like the others. Results: The western construction of the realm of the sacred implies pathoplastic and pathogenetic consequences regarding old and new psychopathological syndromes, as well as interference in the doctor-patient relationship. Discussion: In order to avoid an interreligious clash within psychotherapeutic setting, it can be useful to consider that even senior clinicians cannot be considered âculture-freeâ, especially for what concerns religious prejudices. Analyzing and managing such cultural-relational dynamics may help doctors overcome their cultural bias - particularly the religious ones - lessening the patient's experience of it and consequently attenuating his resistance.
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Background: Lâapproccio culturalista appare essere la metodologia di scelta per analizzare: a) le variazioni locali, culturalmente co-costituite, delle diverse configurazioni della dimensione interiore del sacro b) le conseguenze a livello clinico dellâinfluenza di specifiche forme di pensiero magico e religioso. c) le tecniche di cura di tipo religioso nei differenti contesti culturali. d) lâaumento del manifestarsi, in Occidente e nei paesi occidentalizzati, di una molteplicitĂ di partiche di guarigione basate su interventi spirituali e) lâinfluenza esercitata dai media nella validazione di credenze culturalmente sancite di tipo estremo che possono riconoscersi nella definizione di Deliri Culturali, radicalmente in opposizione a una visione del mondo scientificamente fondata. Aims: Favorire lâapprendimento della Psichiatria Dinamica Culturale come strumento di analisi dellâembricarsi del religious factor con le forme psicopatologiche prevalenti. Methods: La presentazione sviluppa le premesse teoriche che hanno dato luogo alla fondazione della World Association Cultural Psychiatry and World Cultural Psychiatry Research Review nate allo scopo di indirizzare lâattenzione dei cultori della Psichiatria Culturale non solo nei confronti dei âpopoli altriâ ma soprattutto verso la nostra stessa cultura, che da una parte è detentrice dei parametri psichiatrici dominanti e dallâaltra merita la stessa attenzione dedicata agli altri gruppi socio-culturalmente determinati. Results: la costruzione occidentale della dimensione del sacro implica conseguenze a livello patoplastico e patogenetico nelle forme psicopatologiche nuove e tradizionalmente riconosciute, cosĂŹ come nella relazione terapeuta-paziente Discussion: per evitare interferenze indebite del fattore religioso nel setting terapeutico è utile considerare che anche i clinici esperti non possano essere considerati culture-free. Comprendere e gestire tali dinamiche culturali può aiutare i curanti a superare i pregiudizi in grado di disattivare la relazione terapeutica.
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Background: Culture and different cultural groups are not only of interest for the ethnological and anthropological studies, but also for the psychopathology, the clinical studies and the psychotherapy development. In this sense, cultural psychiatry pioneered the research on the relationship between psychiatric syndromes and different bio-psycho-political-religious-social environments. Since extreme beliefs might reach the definition of cultural delusions they are an important issue for cultural psychiatry and psychotherapy even if they have not yet become part of the classical psychopathological and clinical literature. Aims: The presentation aims to define and discuss the theoretical and research framework of cultural-based delusional syndromes and cultural delusions. Methods: The presentation briefly reviews 1) how the âsystem of cultureâ can shape individual psychopathology 2) issues about deviance and normality in psychiatry; furthermore it proposes a way to integrate current nosography with old and new acquisitions of cultural psychiatry (specifically, the overcoming of cultural radical relativism, cultural-orientated clinical practice). Finally it proposes a synthesis of theoretical, descriptive and normative perspectives to understand cultural delusions. Results: Comprehension of cultural-based delusional syndromes and cultural delusions could help in understanding new western pathological phenomena and enhance therapeutic clinical practice. It offers a different and likely more comprehensive view of delusions, integrating the assumptions of modern nosography with the ones of cultural psychiatry. Discussion: Further research on cultural delusions may offer a meaningful contribution to cultural psychiatry, widening therapeutic and research field and embracing multiple disciplines such as anthropology and philosophy. In this sense it could give new insights on new pathological beliefs of western culture.
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Backgound: Le variabili culturali sono di particolare rilevanza non solo per lâetnologia e lâantropologia, ma anche per la clinica psichiatrica, la psicopatologia e la psicoterapia. La psichiatria culturale è stata allâavanguardia nella ricerca sulle relazioni tra le sindromi psichiatriche e i differenti environment bio-psico-socio-culturali. Le credenze culturalmente condivise estreme, definibili come Deliri Culturali, sono di particolare importanza per la psichiatria culturale e la psicoterapia, benchĂŠ il concetto di Deliri Culturali non sia ancora riconosciuto dalla nosografia ufficiale. Aims: Lâobiettivo del presente lavoro è quello di definire e discutere il framework concettuale della ricerca sulle sindromi deliranti culturalmente indotte e sui Deliri Culturali. Methods: Questa presentazione darĂ una breve resoconto di 1) il modo in cui i sistemi culturali possano dare forma alla psicopatologia individuale. 2) le questioni legate alla norma e alla devianza in psichiatria. Viene proposto un modo di integrare la nosografia corrente con le vecchie e nuove acquisizioni della psichiatria culturale (specificamente, il sopravvento di un relativismo culturale radicale, la clinica psichiatrica culturalmente-orientata). Da ultimo viene proposta una sintesi di prospettive teoriche, descrittive e normative per esaminare la questione dei Deliri Culturali. Results: Una miglior comprensione delle sindromi deliranti culturalmente indotte e dei Deliri Culturali potrebbe essere utile per comprendere i nuovi fenomeni psicopatologici dellâOccidente e migliorare la clinica pratica. Discussion: Ulteriori ricerche sul tema dei deliri culturali possono offrire un contributo significativo alla psichiatria culturale, ampliando il campo della ricerca e le possibilitĂ della clinica e comprendendo discipline come la filosofia e lâantropologia. In questo senso tale ricerca potrebbe dare nuovi insight sulle credenze patologiche dellâoccidente.
DownloadD. Zupin, A. Celoria, E. Rapisarda 67 - 78
Background: According to DSM 5: âThe delusional belief is not ordinarily accepted by other members of the personâs culture and subculture (e.g., it is not an article of religious faith)â. On the other hand, 19th century European psychopathology crested the notion of âfolie Ă plusieursâ and Cultural psychiatry has been studying mass delusions and pathogenetic effects of specific cultural beliefs for a long time. This contradiction, affecting different diagnostic systems, must be examined in order to shed light on the notion of cultural delusion. Aims: To outline conceptual and historical underpinnings, analyzing the divergent socio-political implications of considering delusions either as an individual phenomenon or a cultural one. Methods: Delusion is often seen as a detachment of the individual from the external reality, that ultimately leads to false beliefs. An historical review of the psychiatric literature on them concept of delusion was carried on, with a focus on the interaction between different psychiatric notions of delusion/reality and socio-political changes in western world. Results: Enlightenment and positivism saw reality as a universal phenomenon that anyone could recognize. Absorbing this cultural climate, the early psychiatry considered the superstitious beliefs akin to psychotic delusions, considering the âsavageâ and the psychotic patient equally irrational. During decolonization, and the cultural revolution of the â60 and the â70, anthropology and transcultural psychiatry facilitated the introduction of a cultural-relative concept of reality in Western culture. Mainstream psychiatry eventually followed this revolution and stated the cultural relativity of reality and delusions. Discussion: More than a scientific truth valid now and forever, the DSM-5 principle, stating that delusions cannot be cultural beliefs, appears to be a cultural and historical by-product of the western civilization. Like any other diagnostic instrument, this DSM 5 criterion needs to be considered carefully, otherwise some forms of psychological distress could be left untreated. The concept of cultural delusion could be in this case a useful theoretical tool.
DownloadD. Zupin, A. Celoria, E. Rapisarda 79 - 91
Background: Secondo il DSM 5: âLa credenza delirante non è ordinariamente accettata dagli altri membri della cultura e della sottocultura dellâindividuo (p.es. non è un articolo di fede religiosa)â. Dâaltro canto, la psicopatologia europea del XIX secolo ha elaborato la nozione di âfolie Ă plusieursâ, mentre la psichiatria culturale studia da lungo tempo il fenomeno dei deliri collettivi, nonchĂŠ gli effetti patogenetici di specifiche credenze culturali. PoichĂŠ tale contraddizione si ripercuote negativamente su differenti sistemi diagnostici, è opportuno sottoporla ad un accurato esame, affinchĂŠ divenga possibile far luce sulla concetto di delirio culturale. Obiettivi: Delineare i fondamenti concettuali, storici e le implicazioni socio-politiche di due diverse concezioni del delirio: fenomeno individuale o culturale. Metodi: Il delirio viene sovente considerato come un distacco dellâindividuo dalla realtĂ esterna, che in ultima analisi condurrebbe a convinzioni erronee. Abbiamo condotto una rassegna review sulla letteratura concernente tale concetto di delirio, ponendo lâaccento sullâinterazione tra differenti nozioni psichiatriche di delirio/realtĂ ed i cambiamenti socio-politici avvenuti nel mondo occidentale. Risultati: LâIlluminismo e il Positivismo concepirono la realtĂ come un fenomeno universalmente conoscibile. Pregna di tale atmosfera culturale, la psichiatria delle origini ritenne le credenze superstiziose fenomeni affini ai deliri psicotici, considerando il âselvaggioâ ed il paziente psicotico come egualmente irrazionali. Durante il periodo della decolonizzazione e della rivoluzione culturale degli anni â60 e â70, lâantropologia e la psichiatria transculturale agevolarono lâintroduzione nel mondo occidentale di una nozione di realtĂ maggiormente improntata alla relativitĂ culturale. Alla fine anche la psichiatria seguĂŹ il corso di tale rivoluzione e stabilĂŹ la relativitĂ culturale dei concetti di realtĂ e di delirio. Discussione: PiĂš che una veritĂ scientifica assoluta e definitiva, il principio affermato nel DSM-5 secondo il quale i deliri non possono essere credenze culturali sembra piuttosto essere un sottoprodotto culturale e storico della civiltĂ occidentale. Come qualsiasi altro strumento diagnostico, il criterio sopraccitato deve essere attentamente esaminato, poichĂŠ in caso contrario alcune forme di stress psicologico potrebbero rimanere prive di trattamento. Il concetto di delirio culturale potrebbe in questo caso rivelarsi uno strumento teorico utile.
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